Alla inlägg den 10 juni 2011

Av M J - 10 juni 2011 10:15

Ja dagen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag skulle ju igår börja berätta om hur de påverkar en familj med en eller flera barn med NPF.


Så vi börja idag då. NPF vad är det? Jo det är ett samlingsnamn kan man säga för en rad olika Neuropsykiatriska Funktionshinder. Många av er har säkert hört talas om ADHD, Aspergers syndrom mm. De är Neuropsykiatriska funktionshinder. 


Min son har två av dessa: ADHD och autistiskt syndrom. Skulle ni träffa honom skulle ni säkert tänka: Ja men han ser ju normal ut och uppför sig normalt. Men så är det tyvärr inte.


Att något var annorlunda med mitt barn fattade jag redan när han var i magen. Han var som en elvisp och låg ständigt på mycket höga hjärtljud till den grad att vi gick på många extra kontroller då man misstänkte att han kunde ha ett hjärtel. 


De första tre månaderna sov min son bara lite här och lite där. När han blev 3 månader sov runt 3 timmar per dygn. Sen när han blev 5 månader ökade han ut det till 5 timmar och så har det varit sedan dess. Min son är idag över 16 år.  Så man är lite trött med jämn mellanrum. 


Det är inte bara sömn som kan bli mycket stört för dessa personer utan även allt annat.  Allt de vi utan dessa funktionshinder tycker är lätt är oftast extremt svårt. Som t ex att saker ändrar sig, idag ska du inte till skolan osv. För dessa personer är rutiner och samma sak varje dag så så viktigt för att fungera. 


Livet blir mer eller mindre som en militäranläggning och allt planeras in i minsta detalj. Man har en backup plan om något går fel. 


Detta gör att många med barn som har NPF kan heller inte jobba som man normalt annars kan och det blir ännu svårare när de barnen blir över 12 år då det blir svårare att få barnomsorg/barnpassningen. 


Vi börjar så för nu ska jag fixa lite med annat. Ha en bra dag.


Ciao

Presentation


Jag är en 35-årig ensamstående mamma med ett barn på 16 plus som har två Neuropsykiatriska Funktionshinder.

Min blogg kommer handla om det men också om att jag ska nu i juni 2011 på börja en skuldsanering.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Känner du någon som har ett Neuropsykiatriskt Funktionshinder?
 Ja.
 Nej.
 Vet inte.
 Vad är Neuropsykiatriskt Funktionshinder?

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards